Zawieszenie w pojeździe mechanicznym

Pojazdy mechaniczne, bez wyjątku, wyposażone są w system zawieszenia. System ten odpowiedzialny jest za utrzymywanie konstrukcji pojazdu na kołach. Tak jak most, który utrzymywany jest na filarach. Wszelkie usterki w obrębie układu zawieszenia są niebezpieczne dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Stan techniczny i sprawność systemu zawieszenia jest sprawdzany dokładnie podczas obowiązkowych kontroli diagnostycznych.

Rodzaje układów zawieszeń

Motoryzacja jest na bardzo zaawansowanym poziomie technologicznym. Efektem tego jest stawianie coraz wyższych wymagań dotyczących funkcjonalności układów zawieszenia. Ale nie da się stworzyć jednego, uniwersalnego systemu zawieszenia, zatem w samochodach stosuje się ich dwa rodzaje:

zawieszenie zależne – które charakteryzuje się tym, że koła danej osi są połączone ze sobą na sztywno. Obudowa mostu porusza się wraz z kołami. Systemy te można znaleźć w pojazdach terenowych i ciężarowych

zawieszenie niezależne – jest wtedy, gdy każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie jedno od drugiego. Takie systemy są wyposażone w dodatkowe podzespoły prowadzące – wahacze, drążki, itp. Zawieszenie to stosowane jest na ogół w pojazdach osobowych.

W skład podstawowych podzespołów każdego układu zawieszenia wchodzą:

  • wahacze
  • drążki skrętne i reakcyjne
  • resory
  • stabilizatory
  • amortyzatory

Usterki

Najczęstsze usterki, które występują w obrębie zawieszenie dotyczą amortyzatory, co wiąże się z jazdą samochodem po kiepskich nawierzchniach. Nasze kiepskie drogi mają też wpływ na sworznie wahaczy, które psują się z tego powodu bardzo często. A gdy po nierównościach jeździmy dodatkowo z często skręconymi kołami, częstym usterkom ulegają również łączniki stabilizatorów. Częstym usterkom ulegają również końcówki drążków kierowniczych, tuleje wahaczy, łożyska kół a także  sprężyny.

Części zamienne

W przypadku podzespołów zaliczających się do zawieszenia nie powinno się używać używanych części zamiennych, których jakość również może być w wątpliwym stanie. Większość części nie osiąga astronomicznych cen, a ważne żeby zawieszenie było sprawne i naprawdę nie warto na nim nadmiernie oszczędzać.